Tilbake

Hvordan teste ski

Sørg for at du alltid velger de beste skiene på renndagen.

Det finnes flere måter å teste ski på, men det er 2 metoder som er vesentlig bedre enn andre: parallellkjøring og intervalltrening.

Men før en skitest starter er det noen enkle regler som gjelder. Det må være samme produkt som ligger under skiene som testes, og alle skiene må børstes og sikles likt. Derfor må det også kun være én person som børster og sikler, slik at vi unngår feilkilder som ulikt antall drag med børste, ulikt trykk og ulik rotasjonshastighet om man bruker roterende børster. 

Parallell-test 

En parallelltest krever to personer, helst med ca samme vekt og likt kledd. Før start finner man en passende bakke og blir man enige om startpunkt, slippunkt og målepunkt. I tillegg blir man enige om hvem som skal justere farten. Det er viktig at kun én tester justerer farten for å sikre repeterbarhet i testen. Vi kaller denne testeren “tester 1”.

Testingen gjøres mellom to skipar, og foregår slik:

  • De to testerne står på startpunktet og tar 2-6 stavtak. 
  • Etter staking holder “tester 1” hånden / armen / staven til “tester 2”, og utligner farten.
  • “Tester 1” slipper taket ved slippunktet. Herfra kjører testerne fritt.
  • Når man kjører forbi målepunktet, ser man ned på skiene og ser hvor langt den ene skien er foran den andre. Her kan man velge om begge testerne måler og at man blir enige om avstanden, eller om kun én måler. 
  • Deretter stopper testerne, går opp til startpunktet, bytter ski, og gjør samme testen på nytt. Det er viktig at hver tester står i samme spor som på forrige test.
  • Når man har kjørt to kjøringer, legger man sammen avstandene mellom skiene fra de to kjøringene. Dette er resultatet i testen.

Har man flere skipar, kjører man en cup med kvartfinaler, semifinaler og finale. Det paret som vinner hver test går videre i cupen. Dermed får man indirekte sammenlignet ski. Hvis ski A er 20cm bak ski B og ski B er 30cm bak ski C, kan vi anta at ski A er  ca 50cm bak ski C, selv om vi ikke har testet ski A og ski C mot hverandre. 

Når du skal velge bakke og startpunkt / slippunkt / målepunkt er det noen ting å tenke på:

  • Velg en bakke som ikke svinger. Det er så å si umulig å kjøre en sving likt to ganger.
  • Startpunktet settes et sted du kan stå i ro, ca på toppen av bakken.
  • Mellom startpunktet og slippunktet skal du ha tid til å akselerere med 2-6 stavtak og utligne farten. 
  • Mellom slippunktet og målepunktet burde man ha noenlunde jevn fart, helst rundt konkurransefart, og det burde ta rundt 10 sekunder mellom disse punktene. Er ikke dette mulig, prøv å få til i hvert fall 7-8 sekunder, minst 5. 
  • Merk gjerne startpunkt, slippunkt og målepunkt med en skistropp eller kvist. 

Fordelen med å bruke parallelltest er at du får et repeterbart og målbart resultat. I tillegg, kommer det for eksempel et vindkast blir begge testere påvirket likt. I videoen under ser du eksempel på parallellkjøring på ca 50 sekunder ut i videoen.

Intervall

En annen tilnærming til ski-test for både klassiskski, stakeski og skøyteski er intervall / hardøkt. Det som gjør intervall til en god testmetode er at man får testet i variert terreng, vi ser ofte at ulike ski og strukturer  endrer egenskaper i lav og høy fart. Ski som føles lette i lav fart kan føles tunge i høy fart og motsatt. Velger man å gå samme runde på alle drag kan man sammenligne fart, puls og følelse på de forskjellige skiparene. For klassiskski vil man da også lære seg å smøre individuelle ki bedre – hvert par klassiskski har litt ulike karakteristikker og burde helst smøres litt forskjellig. Ved å teste ski på denne måten, spesielt hvis man går sammen med andre, kan det hende at man velger ski som ikke nødvendigvis vinner parallelltesten, men oppleves bedre å gå på og har god flyt, eller det vi kaller følelse eller feeling. 

Fy-fy

Den gode gamle lengdetesten der man sklir alene og typisk legger ut en skistropp som måler avstanden er fy-fy, av noen enkle grunner. Utgangsfarten blir ikke lik, noe som påvirker lengden. Men hovedproblemet er at de skiene med fineste slip / lavest Ra vil i på mange fører vinne testen på tross av at det i utgangspunktet ikke er føret for den slipen. Dette fordi en fin slip med lav RA, har lav (statisk) friksjon. Derfor vil den akselerere raskere i starten av testbakken. Den vil og også gli lengst på slutten av testen når farten er lav. Da vil man ofte bomme på skivalg fordi farten under ett løp er vesentlig høyere. 

Er man alene på skirenn og ikke har mulighet til å teste med andre er det beste å gå litt på ulike par å deretter velge det paret som føles best basert på feeling. 

Tips

Ting å se etter/sjekke på skitest - Klassisk

  • Feste
  • Subbing
  • Feeling i fremførelse av ski i diagonal
  • Feeling i isettet under staking
  • Fart - parallell-test
  • Klassisk ski skal alltid testes med smøring, hvis du går med feste. Det er irrelevant hvilke ski som er raskest uten feste hvis du skal gå med feste.

Ting å se etter/ sjekke på skitest - Skate

  • Stabilitet
  • Flyt i padling, at skiene ikke stopper opp i isettet.
  • Fart - parallell-test

Ting å se etter/ sjekke på skitest - Staking

  • Feeling i framførelse av ski i slak motbakke
  • Feeling på flater med stor fart
  • Fart - parallell-test 

Alle valg basert på feeling / følelse må tas med utgangspunktet av ski og løper i konkurransefart for å oppnå tilnærmet lik friksjon mot underlaget.

Prøv også å justere binding, les mere om dette på Justering av binding

Les mer
om
No items found.